SEO Consultant gezocht? Wanneer u overweegt een SEO Consultant in te huren, zorg er dan voor dat u hun ervaring en kwalificaties bekijkt. Dit artikel geeft een overzicht van de functieomschrijving en wat te zoeken in een SEO consultant. Dit artikel zal ook ingaan op de kosten en ervaring. Hieronder vindt u een aantal dingen om te zoeken in een SEO consultant. Lees verder om uit te vinden wat u moet zoeken in een SEO consultant en hoe u de beste kunt vinden voor uw website. Begin dan met uw zoektocht!
Wat doet een SEO Consultant?
Een functieomschrijving van een SEO consultant richt zich op verschillende taken die nodig zijn om de zichtbaarheid van een website in zoekmachines te vergroten. Deze activiteiten omvatten het ontdekken van zoektermen, het maken van een shortlist van de beste zoektermen, en het bereiken van rankings voor deze zoektermen. De consultant werkt aan het verbeteren van de rangschikking en zichtbaarheid van een website door gebruik te maken van de nieuwste internet marketing tools. Keyword moeilijkheid en zoekvolume zijn belangrijke metrieken om te bepalen of een trefwoord moeilijk is om voor te rangschikken. Zoekmachine marketeers meten de moeilijkheid van ranking voor trefwoorden door het evalueren van de concurrentie en de bestaande inhoud.
Daarnaast moet een consultant standaard SEO taken uitvoeren, samenwerken met andere teams, en SEO strategieën communiceren naar interne en externe stakeholders. Ze moeten ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws en strategieën in de industrie. Er wordt echter niet van hen verwacht dat ze inhoud creëren of links bouwen. Deze functieomschrijving dekt niet elk aspect van het SEO beroep. Hieronder zijn enkele taken opgesomd die een SEO consultant zou moeten uitvoeren:
Om te slagen als SEO-consultant, moet de kandidaat leren hoe hij potentiële klanten kan aantrekken en zijn expertise kan aantonen. Een goede SEO-consultant moet in staat zijn om winnende voorstellen samen te stellen en potentiële klanten te overtuigen van de waarde van hun diensten. Dit kan veel tijd in beslag nemen, dus de consultant moet zich bewust zijn van de hoeveelheid tijd die het kost om deze voorstellen te maken tijdens het werken met een klant. De consultant moet ook bekend zijn met standaardcontractsjablonen.
SEO-consultants zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van een SEO-strategie voor een website. Ze helpen ook bij het creëren van strategieën voor sociale media en leveren rapporten over de activiteit van de website. Afgezien van deze, kunnen SEO-consultants ook verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van uitgaven en budgetten. Ten slotte kunnen ze samenwerken met website testers en helpen bij het maken van testprogramma’s. Als SEO consultant heb je een bachelordiploma nodig en uitstekende technische vaardigheden. Kennis van keyword research tools en Google Analytics is essentieel.
Kwalificaties
Een goede zoekmachine optimalisatie consultant moet weten hoe technische belemmeringen op een website te vinden en op te lossen. Een SEO consultant moet ervaring hebben met het werken met website ontwikkelaars om deze problemen op te lossen. Ze moeten in staat zijn om de waarde van hun werk te communiceren en hoe het andere aspecten van de marketing strategie van een bedrijf zal beïnvloeden. Bovendien moet een goede SEO consultant in staat zijn om te communiceren hoe zoekmachine optimalisatie andere marketing inspanningen beïnvloedt. Als gevolg hiervan moeten ze in staat zijn om hun klanten te helpen maximaliseren van hun rendement op SEO.
Terwijl sommige SEO consultants zijn in-house, anderen worden ingehuurd door marketingbureaus. In-house SEO specialisten werken voor een enkel bedrijf en staan op de loonlijst. Deze experts werken aan een bepaalde website en optimaliseren deze op het online platform van het bedrijf. In-house SEO consultants kunnen zich specialiseren in een specifieke branche, zoals e-commerce, terwijl marketingbureaus meerdere projecten voor een enkele klant zullen behandelen. Een goede SEO consultant zal het verschil tussen deze twee soorten bedrijven begrijpen, omdat elk een andere aanpak vereist.
Een SEO-specialist kan enige programmeerervaring hebben, maar dat is niet noodzakelijk. Ze moeten begrijpen hoe HTML te lezen, wat hen zal helpen bij het implementeren van technische SEO optimalisaties. Naast deze vaardigheden, moeten SEO-specialisten begrijpen hoe websites zijn gestructureerd. Dit zal hen helpen programmeurs te begeleiden bij het implementeren van de nodige technische SEO-optimalisaties. Uiteindelijk kan een goede SEO-consultant contact leggen met potentiële werkgevers door kwaliteitsinformatie te verstrekken. En hoewel je misschien niet in staat bent om alles zelf te doen, kan het hebben van een solide begrip van de technische kant van SEO je werk veel gemakkelijker maken.
Als SEO-expert moet u uw vaardigheden blijven verbeteren. Laten zien dat je voortdurend bijleert, is een goede manier om indruk te maken op hiring managers. Zorg ervoor dat u uw digitale marketing portfolio gebruikt om uw capaciteiten te tonen. Op deze manier kunt u aantonen dat u in staat bent geweest om SEO-strategieën met succes te implementeren. U kunt uw portfolio ook gebruiken om te pronken met uw expertise.
Kosten
De kosten van het inhuren van een SEO consultant varieert sterk, afhankelijk van het type diensten dat u nodig heeft. SEO bureaus rekenen over het algemeen een uurtarief van tussen de $ 125 en € 150, terwijl onafhankelijke consultants werken op project-basis. De prijs van deze diensten varieert op basis van het type bedrijf en de concurrentie. De kosten van het inhuren van een SEO consultant kan overal variëren van € 1.000 tot € 7.500. Hier zijn enkele van de factoren te overwegen bij het bepalen van de kosten van uw SEO-project:
– Het SEO-bureau of de consultant moet ervaren zijn en een bewezen track record hebben in uw branche. U kunt een team van SEO-experts inhuren waarvan de gecombineerde ervaring zich vertaalt in een hogere prijs. Hun expertise zal variëren van professionele copy editors en content managers tot conversie specialisten, web development experts, link outreach specialisten, analytics experts, en account executives. Als uw bedrijf klein is en een eenvoudigere website heeft, kunt u zich misschien veroorloven om rond de $ 500 per maand te betalen. Echter, moet u zich ervan bewust dat als je wilt een top-tier SEO-bureau in te huren, bent u waarschijnlijk duizenden dollars per maand of zelfs meer te betalen.
– Zorg ervoor dat het SEO bedrijf gegarandeerde resultaten biedt. SEO-specialisten en -bureaus kunnen uw investering vaak verdubbelen als ze hun beloften niet kunnen waarmaken. Vergeet echter niet dat SEO een lange termijn strategie is. Het kan zes maanden duren voordat een goede SEO effect begint te hebben op uw campagne. Zorg ervoor dat u uw potentiële SEO provider vraagt om het plan voor het bereiken van uw doelen uit te leggen. Een complexe SEO-campagne kan meer dan 12 maanden duren voordat u begint met het zien van zinvolle rendementen.
Ervaring
Zoekmachine optimalisatie is een breed gebied. In het zoekmachine optimalisatie veld, moeten SEO consultants een verscheidenheid aan kanalen begrijpen, waaronder websites, blogs en sociale media. Tot hun taken behoren het verbeteren van Google rankings, het creëren en implementeren van ‘evergreen’ content, en het ontwikkelen van call-to-actions. Bovendien moeten ze de specifieke doelstellingen begrijpen van de klanten waarvoor ze optimaliseren. De doelstellingen moeten realistisch en meetbaar zijn. Een goed begrip van deze doelstellingen is cruciaal voor succes.
Als u een carrière in SEO overweegt, is ervaring van vitaal belang. Er zijn weinig bestuursorganen of universitaire graden die uw expertise certificeren. Als zodanig hebben potentiële klanten weinig manieren om de kwaliteit van uw werk te meten. Er zijn echter andere manieren om uw expertise aan te tonen. De meest voor de hand liggende manier is misschien wel om uw ervaring te tonen, en veel klanten associëren ervaring met jaren in de sector. U moet potentiële klanten dus bewijzen dat u over de nodige ervaring beschikt om de beste beslissingen voor hun bedrijf te nemen.
Zelfstandig zijn brengt bepaalde uitdagingen met zich mee. Om te beginnen moet u uw bedrijfskosten betalen, financiële informatie indienen om uw eigen loonlijst te zijn, en meer vergaderingen bijwonen dan uw werkgever zou doen. Bovendien moet u uw tijd efficiënt indelen en de cyclus van het binnenhalen van nieuw werk beheersen. Omdat u niet met een business development team werkt, zult u uw onderhandelingsvaardigheden moeten bijspijkeren.
Een belangrijk voordeel van het zijn van je eigen baas is de flexibiliteit om klanten te kiezen. De meeste SEO bureaus zullen vereisen dat u uw diensten aan potentiële klanten pitchen, maar dit is niet het geval met een SEO consultant. Bovendien hebben SEO-consultants meer vrijheid dan werknemers van een bureau en kunnen ze pitches afwijzen als ze niet geschikt zijn voor hun bedrijf. Ze kunnen ook weigeren om voor een bepaald bureau of een bepaalde klant te werken. Hoe dan ook, ervaring als een SEO-consultant zal u goed van pas komen en ervoor zorgen dat u dienovereenkomstig wordt betaald.
Betalingen op projectbasis
Afhankelijk van uw behoeften, kunnen projectgebaseerde betalingen voor SEO-consultants de juiste keuze voor u zijn. In tegenstelling tot uurtarieven, die na verloop van tijd kunnen oplopen en uw budget kunnen overschrijden, is projectgebaseerde prijsstelling flexibeler en kan deze vooraf worden overeengekomen. SEO werk kan variëren in kosten van € 1.000 tot meer dan € 30.000.
Deze prijzen worden bepaald door de omvang van het werk en zijn inclusief de tijd die nodig is om de taak te voltooien. De kosten van SEO Copywriting diensten kunnen zo weinig als € 15 per woord, terwijl een link profiel audit kan lopen € 500 tot € 7.500, afhankelijk van de omvang. Extra kosten kunnen nodig zijn voor aanvullende diensten, echter. In dit geval, project-based prijzen is een goede keuze voor bedrijven met in-house SEO-specialisten en die op zoek zijn naar een aanvulling op hun in-house link-building inspanningen.
Naast het aanbieden van concurrerende prijzen, project-based betalingsmodellen zijn vaak de juiste keuze voor sommige bedrijven. Het hebben van een toegewijd team van SEO-experts kan u helpen uw concurrentie voor te blijven. Door hoger op de SERP’s te verschijnen, kunnen uw concurrenten gemakkelijk meer leads verzamelen. Volgens een Sistrix-studie bekijkt 28,5% van de mensen de eerste link, terwijl slechts 15,7% op de tweede klikt. Of u nu kiest voor het inhuren van een fulltime of parttime SEO consultant, vergeet niet dat er geen garanties zijn.
Een andere populaire methode om SEO specialisten in te huren is via een freelance platform zoals Upwork. Alle kandidaten worden geverifieerd door Upwork voordat ze een baan krijgen aangeboden. AngelList is een andere populaire optie onder startups vanwege de enorme pool van SEO talent die het te bieden heeft. Als u een content schrijver nodig heeft, is ProBlogger een uitstekende bron. Een andere manier om SEO schrijvers te vinden is Fiverr. Er zijn veel freelance SEO consultants op dit platform tegen verschillende prijzen.